Zkratka/pojem

  Vysvětlení
*:

homologace (ověření technické způsobilosti) na BMW 

 A/T  

označení pro pneumatiky do každého terénu (All Terrain)

A

homologace (ověření technické způsobilosti) na Toyotu

Adheze:

značí dostatečnou přilnavost běhounu pneumatiky k vozovce.

Adhezní koeficient:

 

definuje schopnost přilnavosti pneumatiky. Tuto hodnotu ovlivňuje mnoho faktorů (povrch a teplota vozovky, opotřebení a druh pneumatiky, rychlost jízdy a tlak v pneumatikách).  

AO:

homologace (ověření technické způsobilosti) na Audi

 Asymetrické pneumatiky:

 

jde o pneumatiky z dražší kategorie a jsou ideální pro výkonnější vozy. Tyto pneumatiky mají asymetrické uspořádání bloků a proto je třeba dbát na jejich správnou montáž.

 Aquaplaning:

 

označuje ztrátu přilnavosti pneumatiky se silnicí vlivem vody, která se dostala do prostoru mezi pneumatikou a vozovkou. Tímto vlivem se stává auto neovladatelné.

 AW:

 označení pro celoroční pneumatiky (v překladu: All weather).

 Běhoun pneu:

 

část pláště pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou. Běhoun brání opotřebení pneumatiky a je důležité, aby měl dostatečnou přilnavost k silnici.

 Bočnice pneumatiky: 

 

má zabezpečit kostru pneumatik před vnějšími vlivy. Na bočnici pneumatiky najdete všechny identifikační údaje o pneu.

C:

dodávková  pneumatika (Comercial)

C1:

homologace (ověření technické způsobilosti) na Chrysler

Datum výroby pneumatiky:

udává takzvaný DOT kód. V naší nabídce uvádíme pouze 2 čísla, ta značí rok výroby pneu.  

Příklad:  DOT: 09  (rok výroby 2009)

(DOT kód na pneumatice  je od roku 2000 čtyřmístný. První dvě udávají týden výroby, druhé dvě udávají rok výroby pneu)

Dezén pneumatiky:

 

tvoří drážky s podélným a příčným uspořádáním. Zajišťují stabilitu vozidla a jsou velmi důležité pro bezpečnost jízdy. V Čeké repunlice je zákonem povolená minimální hloubka vzorku dezénu u letních pneumatik 1,6mm u a 4mm u zimních pneu.

Dojezdové pneumatiky:

 

jde o pneumatiky se speciální ocelovou obručí nebo zesílenou bočnicí pneu. Dojezdové pneumatiky zabraňují deformaci pláště po defektu pneu a umožňují další jízdu.

DSST, RFT, SSR, CSR, EMT, ZP, ROF, RUN-FLAT: 

Pneumatika Run Flat

Duše pneumatiky: 

 

takzvaná vzdušnice je vložka, která se vkládá do pláště pneumatiky a následně se hustí vzduchem. Bezdušová pneu seznačí TL (Tubeless) naopak dušová pneumatika je označována jako TT (Tubetype).

Ecopia: 

 

to je speciální směs do pneumatik, kterou užívá firma Bridgestone. Pneumatiky s touto směsí mají nižší valivý odpor a lepší přilnavost k silnici za mokra. Auta s takovými pneumatikami zaznamenala nižší spotřebu pohonných hmot. 

F:

homologace (ověření technické způsobilosti) na Fiat

Homologační zákon:

nebo-li Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích - 341/2002 Sb.

Index rychlosti (Speed index - SI): 

 

udává maximální rychlost, kterou pneumatika vydrží. Tento údaj naleznete na bočnici pneumatiky a také v technickém průkazu auta. Rozdělení nalezenete dole na stránce.

J:

homologace (ověření technické způsobilosti) pro Jaguar 

K1:

homologace (ověření technické způsobilosti) na Ferrari

Kilometrový výkon pneumatiky: 

 

udává maximální životnost pneumatiky v běžném silničním provozu. 

Load Index (LI - index nosnosti):

 

tuto informaci naleznete na bočnici pneumatiky a určuje hmotnostní index. Tedy maximální zatížení, kterou může pneumatika nést při maximální rychlosti.

 

Měření hloubky dezénu pneumatiky:

 

malá hloubka dezénu u zimních pneumatik významně snižuje přilnavost auta k silnici a také ovladatelnost vozidla. Pokud je hloubka dezénu menší, než stanovuje zákon, mohou policisté udělit nemalou pokutu.

Letní pneumatiky: minimální hloubka 1,6 mm

Zimní pneumatiky: minimální hloubka 4,0 mm

MFS,FR:

Ochrana ráfku 

ML: 

Ochrana bočnice (u Continental

MO:

homologace (ověření technické způsobilosti) na Mercedes Benz 

M+S:

Zimní pneumatika (v překladu Mud and Snow- bláto a sníh) 

NO:

homologace (ověření technické způsobilosti) na Porsche 

Odpor valivého tření pneumatiky:

 

čím nižší je odpor valivého tření pneumatiky během jízdy, tím méně energie je pro jízdu zapotřebí. V konečném důsledku to znamená nižší spotřebu a delší životnost pneu.

 

Radiální pneumatiky:

Bok radiální pneumatiky obvykle tvoří pouze jedna textilní vrstva. Koruna (vrchní stranu pneumatiky) obsahuje radiální textilii bočnic a ocelové kordy a běhouny.  

Radiální struktura pneumatiky:

kordová tkanina, která tvoří kostru pneumatiky, ubíhá od patky k patce kolmo na směr otáčení kola.

RBL:

vystouplá písmena na bocích pneumatiky

REGROOVABLE:

pneumatiku je možné prořezávat

REGUMERAT, RETREAD:

protektorovaná pneumatika

RF, XL:

zesílená bočnice (zesílený index nosnosti)  

RF,XL,RFD:

zesílená pneumatika 

Runflatové pneumatiky:

 

tyto pneumatiky mají podstatně zesílené bočnice. Díky tomu umožňují jízdu na prázdné pneu i v případě defektu. Vzdálenost, kterou je možné s prázdnou runflatovou pneu ujet se liší vždy podle výrobce pneumatiky, většinou jde od 80 - 150km.

RW,OWT:

bílý nápis na bočnici 

Silika: 

je speicální zpěvňující složka a společně s kaučukem tvoří součást směsi, kterou je třeba připravit pro výrobu pneumatiky. Právě silika umožňuje pneumatikám dosáhnout vyšší odolnosti proti opotřebení a zároveň mají tyto pneumatiky nižší valivý odpor tření. 

TL:

bezdušová pneumatika 

Tlak pneumatiky:

tento údaj předepisuje vždy výrobce auta. Doporučené hodnoty naleznete na víčku nádrže, popřípadě na sloupku dveří. Na jedné ose vozu musí být stejný tlak u obou pneu. Nedostatečný tlak může vést k poškození pneumatiky, zvyšuje opotřebení pneu a negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti.

TT:

pneumatika s duší 

TWI:

indikátor opotřebení

Ukazatel opotřebení pneumatiky: 

 

informuje o zbývající hloubce profilu dezénu pneumatiky. Ukazatel najdete na středovém bloku běhounu pneu. Jde o vylisovaných čísel. Ta udávají hodnotu v milimetrech a mizí podle stavu opotřebení pneumatiky. 

Značení disků na pneumatiky:

 

Příklad značení disku: 

  • 8šířka disku v palcích 8" (1" = 25,4 mm)
  • J - druh patice (pro téměř všechny alu "J")
  • 17 - nominální průměr příslušného disku v palcích (1palec=25,4mm)
  • ET (einpresstiefe = zális) - v milimetrech udává vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny, která dělí šířku kola nebo-li jak hluboko zapadne kolo do blatníku (čím větší je hodnota ET, tím je kolo více utopené v blatníku).
  • 5počet šroubů (děr v ráfku)
  • 100 - průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů
  • 57,1 - průměr středového středícího otvoru, někdy označeného "CB". Udává se v milimetrech. Je naprosto nezbytné, aby kolo středovým otvorem přesně sedělo na náboji. V opačném případě může způsobovat vibrace! 

Pamatujte, že na auto je možné montovat pouze disky uvedené v technickém průkazu.

 

Značení pneumatiky: 

Příklad značení pneumatiky: 175/65 R14 T82

  • 175 - šířka pneumatiky v milimetrech (175 mm)
  • 65 - profil pneumatiky v procentech šířky (poměr výšky pneu k šířce v procentech)
  • R radiální pneumatika
  • 14 - vnitřní průměr pneumatiky, tedy průměr příslušného disku v palcích 14" (1 palec = 25,4 mm)
  • T index rychlosti (kód T odpovídá 190 km/h), pneumatiky by měly mít vždy stejný nebo vyšší rychlostní index, než je nejvyšší povolená konstrukční rychlost automobilu. Platí, že čím je vyšší index rychlosti, tím je směs pneumatiky měkčí. 
  • 82 - index nosnosti (kód 82 odpovídá 475 kg)


 Index rychlosti:

Symbol

 B

C

D

E

F

G

J

K

L

M

N

P

Q

R

S

T

U

H

V

VR

W

 Y

ZR

Z

Rychlost (km/h)

 50

 60

65

 70

80

90

100

110

120

130

140

150

160

170

180

190

200

210

240

nad 210

270

300

nad 240

nad 270



Indexy nosnosti (LI - Load Index) pneumatik

Li kg Li kg Li kg Li kg Li kg Li kg
50 190 65 290 80 450 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 437 94 670 94 670 109 1030 124 1600